Én a robot 3 – Autonóm autók

Egyre több önvezető autó kerül majd a piacra, amelyek az embernél nagyobb eséllyel el tudják kerülni a baleseteket. Ilyen szempontból jók, mert növelik a közlekedés biztonságát. Komoly kérdés lesz, azonban, hogy mire programozzák az őket. Melyik alternatívat fogja választani a program, amikor egy ütközés elkerülhetetlen? A vezetőt fogja védeni, akkor is, ha ő egyedül ül a kocsiban, és az ütközésben esetleg 5 járókelő sérülhet? Vagy a „társadalmi optimum”-ra programozzák az autókat? Ekkor azonban vélhetően, kevesebben veszik meg, így a közlekedésbiztonsági hatás csökken.

Ön mit javasol?

A Facebook szavazás eredménye:

A szavazás és a Facebookon a Play Integrity csoportban olvasható hozzászólások összegzése:

Az előző két hét elméleti dilemmái után, ezen a héten egy valós problémát vetettünk fel. Ebben a dilemmában a kézenfekvő, Ne ölj! erényetikai parancsot, nem lehetett alkalmazni. Nem csoda hát, hogy a szavazásban a többség az utilitarista etikai megoldást választotta: a legkevesebb emberéletet követelő megoldásra kell programozni az autót.

Hárman azért szavaztak mégis a vezető védelmére, mert különben szerintük eladhatatlan lenne az autó. Ez nyilván nem etikai, hanem gyakorlati, érdek-alapú megfontolás. Korbuly Ádám még tett egy kísérletet arra, hogy a vezető-védelmét „etikus-felár”-ért adja. A párbeszéd során azonban tisztázódott, hogy ez az etikusnak nevezett felár nem etikus.  Volt azonban egy másik dilemma is ebben a kérdésben, amire érdekes módon senki nem reagált. Erről a másik dilemmáról szól az Autonóm autó margójára című bejegyzésünk.