Banksy kiállítás

A torrent dilemma folytatására egy aktuális kérdés, a Banksy kiállítás kapcsán.

Banksy rendkívül népszerű, ma is élő, aktív művész. Grafittisként kezdte, később Steve Lazarides-szel, papír- és vászonnyomatokat is készített, és kiállításokat rendezett, ahol a nyomatokat ajándékba adták. Személyét titokban tartja.

A közelmúltban a világ több városában nyílt Banksy kiállítás, ahol grafitti fotók, eredeti művek, és más művészek által készített reprodukciókat láthat és vásárolhat a közönség. Óriási az érdeklődés és valószínűleg a rendezők haszna is.

A legtöbb kiállítás plakátja is egy-egy Banksy művet használ, és általában kis betűvel az is szerepel rajta, hogy „engedélyezetlen kiállítás”.

Banksy honlapján az olvasható, hogy „A közönségnek tudnia kell, hogy a kiállításokat…. a művész beleegyezése és közreműködése nélkül szervezték. Kérem, hogy eszerint kezeljék őket!”

A Facebook szavazás eredménye:

A szavazás és a Facebookon a Play Integrity csoportban olvasható hozzászólások összegzése:

Összegzés helyett a torrent és a Banksy dilemma margójára

Mindkét dilemmában sokan elutasították az alkotó engedélye, vagy haszna nélküli megtekintést. Ha a torrentről letöltött filmet, vagy a Banksy kiállítást etikai kérdésként tesszük fel, logikus a válasz, hogy nem helyes egy kortárs művész alkotásait belegyezése és részesedése nélkül használni, kiállítani, vagy áruba bocsájtani. Ennek ellenére dübörög a torrent és kígyóznak a sorok a Banksy kiállításokon. És erre is van sok jó magyarázat.

Banksy esetén például van egy másik perspektíva is: érdekel a kiállítás. Banksy azért festette műveit, hogy lássák az emberek. A legtöbbet városi falakra festette, ahol mindenki láthatja. Amit alkotott, nemcsak a helyiek számára vált érdekessé és relevánssá, jóval szélesebb közönséget megérintett. Világszerte szeretik, követik fiatalok és idősek, akik maguk számára valami fontosat találnak a műveiben. Sokan érzik, hogy a művek nekik is szólnak, de nem tudják megengedni maguknak, hogy elutazzanak azokba a városokba, ahol láthatók, vagy megvegyenek egy eredeti nyomatot, aminek ára égbe szökött.

Ezek is fontos gondolatok, és folytathatóak egy egészen más etikai mérlegelés irányába. Nem személyes érdek, hanem a kultúrához való hozzáférés alapján. Alapvető közérdek lenne, hogy minél szélesebb rétegek férjenek hozzá a művészethez, kultúrához és tudáshoz. Mindenkinek érdeke a tájékozott polgár és a fontos kulturális alkotások terjedése. Banksy esetében itt olyan korlát van, amit a kiállítás némileg old, de egyedül sokan nem tudnak átlépni.

A torrent dilemmánál sokan azt írták, hogy elvből fizetnek filmekért és zenéért, mert a művészetnek ára van és már vannak megfizethető csatornák, mint a Netflix, HBO, Spotify. A „megfizethető” persze relatív. A világ jelentős részén a többség számára ezek a szolgáltatások se férnek bele a családi költségvetésbe, se a világ fejlődését segítő új könyvek, folyóiratok, amelyek elemzései egy fenntarthatóbb irányba befolyásolhatnák a közgondolkodást. Az egyenlőtlen hozzáférés csak növeli a feszítő egyenlőtlenségeket.

A következő dilemmában ezt a kérdést vetjük fel. Tudományos szakirodalommal kapcsolatban.