Egy inspiráló társadalmi küldetés

Mit ad egy szervezetnek, ha meg tud fogalmazni egy gyönyörű mondatot arról, hogy mi a társadalmi küldetése? Mi jut eszünkbe elsőre? Marketing? Erős kommunikáció a vevők, ügyfelek felé? Nagyobb profit reménye? Mi más lehet mögötte?

A BNW nem autót árul a küldetése szerint, hanem vezetési élményt nyújt. Disney nem azt írja magáról, hogy filmeket készít, hanem hogy millióknak örömet ad. A Johnson& Johnson a fájdalmat és szenvedést szünteti meg. Mire jó ez? Erősíti a vevők bizalmát? Növeli a vevők kedvét a vásárláshoz, mert hozzá ad valamit a vásárlói élményhez? Ezen keresztül növeli a bevételt és a profitot? Ezek biztos mindenkinek eszébe jutnak. Érdemes azonban azon is elgondolkozni, hogy milyen hatása van egy ilyen üzenetnek a szervezet integritására, kultúrájára és működésére.

Ehhez érdemes egy kis kitérőt tenni. Régóta tudjuk, hogy az emberek felettes céljai rendkívül fontosak. Az ember ugyanis nem csak racionális kalkulátor, hanem folyamatosan az érzelmei is mozgatják. Az új agykutatások igazolták, hogy érzelmek nélkül nem lehet dönteni. Minden döntéshez szükséges, hogy testünkből eljussanak a pszichológiai reakciók közvetítői is az agyba. Olyan emberek, akiknek az érzelmi központja sérült, nem érzékelik ezeket a közvetítőket. Bár akár elemezni nagyszerűen tudhatnak, döntésképtelenek. Amikor viszont az érzelmi központ működik, az ember messze többet mérlegel, mint a racionális, rövidtávú hasznot. Értek, távlati célok gyakran felülírják a rövidtávú előnyöket. Ez különbözteti meg az állatok nagy részétől. Eagelman, az agyról írt csodás könyvében olvastam egy frappáns mondatot: „A cápák sose fognak éhségsztrájkban részt venni.” Az emberek igen, mert értékeik, és önbecsülésük olyan fontosak, hogy felül tudják írni közvetlen céljaikat. Boldogan és büszkén tudnak áldozatot hozni. Jó nekik, ha látják az értelmét.

Ezért érdemes azt is végiggondolni, hogy mit adhat egy inspiráló társadalmi küldetés a szervezetünk tagjainak és a cégnek. Egyesíti az elképzeléseket, hogy miért is dolgozunk. Nem csak a fizetésünkért és a cég nem csak a profitért. Van ezen túl is valami, amitől büszkék lehetünk magunkra. Egy inspiráló cél, amivel azonosulni tudunk, energiát ad a cégnek és embernek. Ez az érzés egy nagyon fontos motor és iránytű a munkatársaknak. Része a munka szépségének, hogy értéket teremt és értelme van.

Az adóhivatal nemcsak adót gyűjt, hanem a közszolgáltatások fedezetét, a BBC nem híreket gyárt, hanem informál, oktat és szórakoztat, a légitársaság a repülés szabadságát adja az embereknek. Mennyire másféle érzések lehetnek ezek, azok számára, akik részesei. Ezért fontos, mint vezetői, kultúra- és integritásfejlesztő eszköz is a küldetés megfogalmazása és belső kommunikációja. Segíthet azonosulni a cég céljaival. Tudom, hogy miért teszem es ettől sokkal jobban tudom tenni. Erősíti az összhangot és a munkatársak belső motivációját. Iránytű a munkában. Ha értik a célt, jobban tudnak a munkatársak mérlegelni. Így lesz a küldetés megfogalmazása integritás és kultúraerősítő eszköz, és a jó teljesítmény záloga.

Ha tudom, hogy mit teszünk együtt, az lelkesít. Többet és jobban tudok dolgozni érte. Micsoda érzés, hogy számít az, amihez hozzájárulok!

Hogyan lehet ezt a gyakorlatban?