Belépő tréning

Mindenki tudja, hogy az ismerkedés során az első benyomás mély nyomot hagy az emberben. Innen az okos tanács: figyelj a bemutatkozásra. Csak egyszer van alkalmad első benyomást kelteni. Milyen érdekes, hogy ezt a bölcsességet a cégek ritkán alkalmazzák tudatosan saját alkalmazottiakkal szemben, annak ellenére, hogy az első benyomás nemcsak az emberekről, de a munkahelyről is fontos.

Mielőtt egy gyerek óvodába, vagy iskolába megy sok mindent hall már arról, hogy milyen lehet majd oda járni, és még több mindent elképzel. Ekkor még bizonytalan és könnyen változik az elképzelése arról, hogy milyenek lesznek a mindennapok. A meghatározó benyomás az első napok alatt formálódik annak alapján, amit tapasztal. Az első tapasztalatok mélyen beépülnek. Ekkor áll össze az a kép, amelybe összerendezi és értelmezi mindazt, amit hallott, látott és a személyes tapasztalatait. Ezt látja valóságként és a későbbiekben ez alapján cselekszik. Amikor egy értelmezés egy sajátos logikában összeállt és bevésődött, már sokkal nehezebben formálható, változtatható. Ekkor már szűrőként működik az új dolgok észlelésében és értelmezésében. Az ember sokkal könnyebben veszi észre azt, ami a benne kialakult képbe beleillik, mint azt, ami ellentmondani látszik neki. Jobb iskolák azért áldozzák az első napokat arra, hogy kapcsolatokat, bizalmat és biztonságot építsenek, és a szabályokat és elvárásokat a diákokkal közösen értelmezzék, akár részben közösen alkossák, mert a bizalom – emberekben és szabályokban – biztonságos környezetet teremt a gyerekeknek a későbbi hatékony munkához.

Pont így van ez a felnőttekkel is. Bár ritkábban vallják be, nekik is biztonságra, eligazodásra, kötődésre van szükségük. Amikor új munkahelyre mennek, nekik is fontos, hogy ne csak az írott szabályokat ismerjék, de eligazodjanak a szokások, elvárások között, a közeg kultúrájába és kapcsolati hálóiba is be tudjanak illeszkedni. Azért alkalmaz néhány okos cég belépő tréningeket, hogy ne bízza a véletlenre, hogy éppen kitől, mit vesz át az új munkatárs, hanem tudatosan formálja az új munkatársak tapasztalatait és eligazodási pontjait. Bevezesse őket nemcsak a cég működésébe, de megismertesse kultúráját is, és abban is irányítsa az új munkatársat, hogy hogyan és merre keresse a felmerülő problémák megoldását. A belépő tréning akkor szolgálja a cég érdekét, inetgritását és a működés biztonságát, ha nemcsak technikai és gyakorlati kérdésekről szól, hanem átadja és elfogadtatja a cég értékeit, küldetését és kultúráját is, és az új munkatársnak lehetőséget ad arra is, hogy megtapasztalhassa, hogy ezek a gyakorlatban mit jelentenek. A technikai ismeretek mellett az új munkatárs történeteket hall arról, hogyan működik a cég, amikor a legjobbját adja, és helyzetgyakorlatokat old és beszél meg, viselkedési és problémamegoldási mintákat ismer meg, amik előhívhatóak, amikor rá kerül a sor. Akár egyetlen nap is elég erre és sok tévelygést előzhet meg. Vannak cégek, amelyek még arra is figyelnek, hogy az új munkatársak, ha lehet az első időben a legbecsületesebb, legkeményebben dolgozó részlegbe kerüljenek, hogy biztosan pozitív minták alapján keresse a belépő a helyét a szervezetben. A tapasztalat szerint ezek az eszközök nagyban erősítik az esélyt, hogy a cég céljaiba illeszkedő integritással dolgozó munkatársakká váljanak az új kollegák.

Ennek fényében nehezen érthető, hogy miért költ a legtöbb cég időt, erőforrásokat a dolgozóra kis hatást gyakorló rutin oktatásokra, és miért kezeli a belépést leginkább egy technikai és adminisztratív nyűgként. Miért nem használja arra, hogy a belépő munkatársat bevezesse a szervezetbe és – amennyire lehet – olyan útra irányítsa, ami a szervezet javát szolgálja.