A szervezeti jéghegy

A szervezeti jéghegy jól ismert metafora, amit szervezetfejlesztő és vezetői tréningeken gyakran használunk. Metafora, ami arra is alkalmas, hogy az integritásszemlélet és integritásmenedzsment lényegét megragadjuk.

A jéghegy egy olyan tárgy, ami azért úszik a vízen, mert a jég fajsúlya valamivel kisebb a víznél. A jéghegy tömegének nagy része a víz alá merül, és a víz felett tartja a jéghegy látható csúcsát. Ha a szervezetet egy jéghegynek képzeljük, a látható részen a szervezeti felépítés, működési szabályok, munkaköri leírások, pénzügyi mozgások, szerződések, utasítások, szakképesítések, külső kommunikáció van. A szervezeti compliance rendszer is alapvetően ide tartozik. Ezek mind olyan dolgok, amikre a vezetésnek közvetlen befolyása van és elvben bármikor megváltoztathatóak. Sőt, elvben akár gyorsan is megváltoztathatóak. Egy korábbi blogbejegyzésre utalva, a „sakkjátékos” vezető, azt is hiheti, hogy a változtatás után, kedvére fog működni a rendszer.

A jéghegy víz alatti részénén olyan dolgok vannak, amik azonnal nem látszanak egy szervezetből. Pontosabban meg kell ismerni a működést, ahhoz, hogy ezeket a feltételeket is megértsük. Benne kell élni a szervezetben, vagy mélyelemzéssel feltárni. Pedig a víz alatt nagyon fontos dolgok vannak ebben a metaforában: a szervezeti érték, kultúra, a bizalom a szervezetben és a munkatársakban, a kapcsolatok, a kommunikációs csatornák, az együttműködési készség, a biztonságérzet, ami lehetővé teszi a kreatív megoldásokat, az elköteleződés, amitől a tehetséges fiatal a cégnél akar maradni és a szükségesnél többet tud az eredményhez hozzárakni. Ez a víz alatti rész határozza meg a cég integritását, és ezen a víz alatti részen múlik, hogy mennyire hatékonyan tudnak a víz feletti eszközök működni. Milyen eredményt tud a szervezet létrehozni. Ezek határozzák meg a szervezet kollektív képességét arra, hogy értéket teremtsen.

A víz alatti rész azonban nem változik meg attól, hogy a „sakkjátékos vezető” dönt. Közvetlen utasítás, formális hatalom,  követelés nem segít, sőt a legtöbbször rombol. Ehhez kell „kertésznek is lennie a vezetőnek”, aki folyamatosan feltételeket, mikroklímát teremt, amiben jól tudnak és akarnak dolgozni az emberek. A kertész mást lát és tud a szervezetről, mit a sakkozó, és másféle eszközöket használ.

A jéghegy üzenete, hogy mindkét részen kell dolgozni. Nem elég a szabály, fejleszteni kell a szabályt támogató kultúrát is. A szervezeti integritást is kell erősíteni. Olyan szervezeti kultúrát, klímát, bizalmat és biztonságot, kommunikációt és elköteleződést kell létrehozni, amitól a formális rendszerek hatékonyan működnek. Így lesz a comliance nem csak egy szervezeti részleg és tevékenység, hanem állapot.

Kapcsolódó blogbejegyzések:

Sakkjátékos vagy kertész legyen a vezető?

Vezetési kultúrák ütközete

Szabályok betartása vagy integritás

Mitől lesz a compliance nem tevékenység, hanem állapot?

Segítség a gyakorlati megvalósításhoz:

Műhelybeszélgetés a szervezeti integritásról

Vezetői személyiség és eszközfejlesztő tréning

Műhelybeszélgetés a szervezeti értéképítésről

Szervezeti értéképítés és etikai menedzsment tréningM